fredag, januari 16

Att göra tråkiga saker



På senare tid har en viss lättja drabbat mig och jag har brottats med dilemmat att ibland behöva göra tråkiga saker. Att bygga något, kanske ett hus eller nya kunskaper, medför att man måste ta tag i vissa mindre roliga moment på vägen. Vill du bli lite mer kunnig inom IT och lära dig ett programspråk måste du (tydligen) kunna lite ekonomi. Dessutom, gör du inga tråkiga saker får du tillslut ingenting gjort. Jag måste alltså lära mig att ta mig förbi dessa hinder. Och jag som precis har fått smak på det goda livet.

Hur som helst, problemet aktualiserades för mig i och med min grundkurs i ekonomi (jag har i denna stund ett stort medkännande till alla ekonomer och ekonomistuderande). Efter en mycket ointressant studieperiod som tillslut kulminerade i en misslyckad tenta bestämde jag mig för att ta tag i problemet: Hur ska jag hantera det där med att göra något riktigt tråkigt?

På nätet hittade jag denna fyrastegsmodell av Andrew Peacock:

1. Gilla det

Svaret på frågan hur du lär dig att gilla något kan vara så enkel som att - låtsas att du gör det. Efter ett tag märker du att du inte behöver låtsas så mycket. Alternativt kan du ställa dig frågor som:
  • Vad finns det för fördelar med detta?
  • Hur hjälper detta mig i min personliga utveckling?
  • Hur växer jag genom att göra detta?
  • Vad kan jag göra samtidigt som detta som jag faktiskt finner nöje i (t ex lyssna på musik, titta på favoritvideos eller annat) Egen anmärkning: Detta kan vara svårt att göra om uppgiften kräver din fulla koncentration som till exempel viss typ av inlärning.
2. Om du inte kan gilla det, ha istället överseende med att det är tråkigt

Det näst lättaste är att bara le, ha överseende och göra det ändå. Le och använd din kropp på olika sätt: Sjung, dansa, gör det med entusiasm och stil ...

3. Om du inte kan gilla det eller ha överseende med det: förändra det

Ändra uppgiften så att den fungerar så att du gillar den. Ta ut delar, ändra ordningen, gör det på en annan plats. Gör uppgiften på nya sätt tills du hittar ett som du gillar eller kan stå ut med.

4. Om inga av ovanstående alternativ fungerar, undvik det


Slutligen, om allt annat misslyckas, undvik det. Detta är inte alltid ett alternativ eftersom du ibland bara måste genomföra vissa tråkiga saker. I sådana situationer ska du enligt Peacock använda dig av tillvägagångssättet i punkt 2.

Andra tänkare menar att vi istället bör utveckla vår förmåga att göra saker vi inte tycker om. Genom att lära oss detta blir vi bättre på att göra vad som måste göras i de situationer då det krävs. Genom att vänja oss vid att göra saker vi inte gillar kan det bli mycket lättare för oss att klara tuffa tider och övervinna eventuella problem över huvud taget. Gör du inte dina tråkiga saker är risken stor att du inte kommer någonstans alls. Du slutar lära, stannar i utvecklingen och kan drabbas av känslan av att stå still.

Nästa gång ska jag sätta mig på en trevlig plats, teckna T-konton i färg med Katie Melua i bakgrunden. Jag ska fundera på hur fint det kommer att bli när jag firar med mina trevliga, kunniga och intressanta kollegor att vi skapat ett så flexibelt och bra IT-system för HR-arbetet. Dessutom hanterar jag alla tråkigheter på vägen med finess och stil. Och ett leende.

4 kommentarer:

Ellmania sa...

Underbart! Jag ska genast börja tillämpa detta efter bästa förmåga. Och angående firandet tar jag på mig att bidra med kolapaj till kalaset. Mitt eminenta arkivsystem måste också inkluderas i detta framtida självförhärligande ;)

Anna Johansson sa...

Du är varmt välkommen! :-)

Emma sa...

T-konton! Jag sa ju det!

Men jag har kommit på att det som ändå är ganska trevligt med ekonomikurserna är att allting är givet i varenda uppgift så att det bara är att sätta in i formler och kloffa ut ett svar.

T-konton tar förbannat lång tid, det är därför de är tråkiga. Beräkna en massa pålägg hit och dit, tillverkningskostnader för produkt A och B osv... tar ju upp hela pappret.

Men om man nu sitter och hakar upp sig på andra tal kan man alltid ta ett T-konto och känna sig bra igen! :)

Min devis när jag inte riktigt vet vad jag ska göra: "Man kan ju alltid ta några tal"

Hälften med att det är tråkigt tror jag handlar om att man inte riktigt har greppat ämnet än. Det finns en tröskel att komma över, sen är det kul. För det mesta blir det inte förrän i kurser då man tillämpar det man lärt sig tidigare. Ekonomin är mycket på det sättet. Kan kännas lite felplacerad mitt i IT-världen, men det är den definitivt inte. Men det är inte spot on det du vill syssla med just nu för nu har du bestämt dig för vad du ska göra och då är alla grundkurser för kidsen onödiga. Skit att studentlivet aldrig kan vara en räkmacka i rätt fil ;)

Anna Johansson sa...

Jag ser fram emot att passera tröskeln och jobbar med mitt tålamod fram tills dess :-)