onsdag, december 16

Wabi sabi



Bild från wabisabi-style.blogspot.com

I nuläget har jag två områden som intresserar mig till max: Hur ska jag få vår kommande bebis att överleva och trivas samt hur ska jag få mig själv att trivas i mitt hem. I mitt sökande på nätet där jag hoppar mellan diverse inredningssidor, blocket, tradera och föräldrasidor fann jag en mycket intressant inredningstrend som kallas Wabi Sabi. Tidigare har jag fått denna snabbt förklarad för mig av min vän Emmie men utan att riktigt förstå innebörden. Hur somhelst, det fantastiska med denna trenden är ett den tar tillvara på det som inte är perfekt. Det kantstötta porslinet från mormor och skrivbordet som bonus-pappa trodde att ingen ville ha får helt plötsligt en ny identitet: föremål med en själ och en patina får oss att trivas och ska inte kastas bort. Bort från massproduktion och tråkiga minimalistiska miljöer rakt in i hjärtat när någon lagt tid och tanke i den specifika produkten. Jag föll som en fura och vet precis vilken form av inredningstips jag nu ska söka efter. I den djungel som finns därute blev jag mycket förvirrad. Begränsningar, som jag alltid behöver för att kunna fokusera, skapar helt enkelt stora möjligheter. Som jag nämnt tidigare sitter jag just nu i ett hem utan personlig charm. Jag har alltid haft en dragning mot det icke-perfekta, för det är min åsikt att perfekt är tråkigt. Och det kan jag nästan alltid skriva under på. Har ni några tips på Wabi Sabi-bloggar eller litteratur får ni gärna skriva en kommentar!

1 kommentar:

Sandra sa...

Att få din bäbis att både överleva och trivas är jag helt övertygad om att du kommer klara galant! Vad gäller att hitta en inredningsstil man gillar, kan det kanske vara svårare, men Wabi Sabi verkar ju vara en bra inriktning : )

Kram Sandra