söndag, januari 24

Bak med fix och trix



Bild från theswedishgirl.blogspot.com

Såhär i väntans tider har jag (vissa dagar) en del energi. Väntan kan vara så underbar och så förskräcklig. Jag måste ändå säga att den väntan jag har haft de senaste månaderna definitivt tippat över mer på den positiva sidan. När jag går på stan ser folk på mig när jag går med den stora magen i vägen och ler. Trevligt! Jag har massor med tid att fundera över saker som känns lite meningsfulla just nu såsom babypsykologi, läget i världen och framtida resor. Men under mina dåliga dagar sitter jag och drömmer om en mage utan boll och surfar runt på diverse modekedjor på internet, klickar hem en massa vackra plagg för att sedan bara slänga hela beställningen. Jag har ju faktiskt ingen aning om hur jag kommer att se ut framöver. Under tiden drömmer jag om våren och om att slippa vara framtung.

Just nu försöker jag göra om min mormors gamla kakrecept till glutenfria varianter. Detta kräver lite trixande och övervägningar både vad gäller proportioner och procedur. Först ut blev de klassiska hallongrottorna. Hemligheten med mormors saftiga sådana är att ha marsánsås i degen. Dock insåg jag att det krävdes lite mer glutenfri mjölmix än vetemjöl för att skapa stadga. Göra om och göra rätt alltså. Jag får stå ut med missöden och det har jag ju tid med. För att inte tappa hoppet och självförtroende tänkte jag innan dagen är slut att göra en beprövad glutenfri kaka, ett misslyckade per dag får räcka. Nöttoppar, biskvier eller kokoskakor. Recept kan om allt går vägen så småningom hittas på Sinnligt.

Inga kommentarer: