måndag, juli 21

Vill du ta bättre beslut?



Vi människor är dödsrädda för att förlora. Detta påverkar vårt beslutsfattande på olika sätt. Vi väger länge och väl för att slippa ta fel beslut, utifrån rädslan att kanske ha missat det bästa alternativet. Detta är kanske bra men ibland gör vi saker mer komplicerade än vad de borde vara. Och ibland gör vi saker överilat. För att ta bättre beslut måste vi förstå vad det är som vi gör fel.

Ja, läsare. Brottas du med en känsla av att allt för mycket resurser går till fel saker? Tröttnar du på dina köp redan innan det borde vara motiverat? Då har du kommit rätt! Idag bjuder jag mina läsare på sjustegplan för att lägga lagom med energi på lagom stora beslut:

1. Skaffa dig idiotsäkra ramar som styr dina beslut så slipper du ödsla tid i onödan:

Exempelvis kan du bestämma dig för att alltid köpa den näst dyraste tekniska prylen eller välja det näst dyraste vinet på restaurangen.

2. Låt någon som inte är du bedöma situationen vid viktigare beslut:

Vår hjärna har två "lägen" när vi överväger potentiella för- och nackdelar inför olika beslut. Det första läget (som också används mest frekvent) är intuitivt, snabbt och okontrollerat. Detta läge styrs av våra känslor i stunden och här, i detta läge bör man ine befinna sig i när det gäller livsviktiga beslut. I stunder när du till exempel ska göra ett husköp, välja livspartner eller operera brösten ska du istället svänga över till läge nummer två: det mer långsamma och logiska. Detta gör du genom att till exempel låtsas att du är en icke-passionerad kollega, bekant eller någon som inte brinner för saken på samma sätt som du. Personen är den som istället ska ta beslutet åt dig. Skriv upp för och nackdelar utifrån dennes vy, och återvänd till listan en vecka senare. Samma känsla för saken?

3. Lägg dina pengar (och kanske tid) på ovanliga saker:

Hur du spenderar dina pengar påverkar ditt välmående. Hjärnan gillar nämligen nyheter. Köp därför hellre upplevelser än ett par nya skor eftersom upplevelsen (då den sker en gång) blir en raritet i motsats till skorna som nöts ner i sin exklusivitet när du möter dessa i din hall varje dag. Det hela handlar om att inte låta sig vänjas. Omväxling förhöjer, kort och gott!

4. Låt inte en dålig erfarenhet smutsa ner ditt omdöme:

Var din förra flygtur riktigt obehaglig? Bra, risken för att nästa blir sådan är typ inte så stor. En extrem händelse följs ofta av en mindre extrem. Våga försöka igen.

5. Konsumtionsvaror väljer du snabbt:

När du tar ett snabbt och inuitivt beslut blir du gladare. Detta gäller i vilket fall som helst människor i allmänhet, och det stämmer på mig i synnerhet. Att väga för- och nackdelar i för stor utsträckning gör att bubblan växer och beslut av mindre betydelsefull karaktär blir för stora. Om urvalet är för stort, tappar du sugen. Första soffan som du föll för hade till och med gjort dig lyckligare än ifall du resonerat som om gräset kanske är grönare längre fram och forsatt att leta.

6. Inse att du inte kan särskilt mycket alls och sakta ner:

Samla erfarenheter från andra männiksor som genomgått liknande situationer tidigare innan du tar ett stort beslut. Vi har en tendens att tro att vi förstår mer än vad vi egentligen gör. Andras erfarenhet och beskrivning kan ge oss mer än introspektion.

7. Du kan lära dig att älska det som vid första mötet verkade vara ett dåligt beslut:

Ångra inte små eller medelstora beslut. Du vänjer dig och kan till och med komma att uppskatta det riktigt mycket som först verkade vara ett mycket dåligt beslut. Misstänker du att du valt fel arbete när du valde mellan två? I slutändan kan detta beslut visa sig vara det bästa ändå. Inget ältande med andra ord.

Källa: "How to make better decisions" ur Psychologies magazine augusti 2008

2 kommentarer:

Emma sa...

Väldigt rolig läsning! På något vis tror jag att jag har kommit på en bra plan för mig själv och mina beslut, även om det inte är en uttalad plan. Men det är sällan jag ångrar mina beslut, eller kanske ska jag skriva... jag ångrar sällan det jag gör. Så jag behöver nog ändra tankesätt kring de saker jag inte gör, för de ångrar jag ju ibland! Exemplet med flygning är klockrent för mig. Fick en flygtur över Skåne i födelsedagspresent förra året. Men jag mådde riktigt dåligt direkt när vi lyfte så vi fick landa. Vi har planerat ett nytt försök nu i sommar, ett försök som jag funderat på om jag ska skippa för att jag hatar att må illa... men nä minsann! Jag vill ju se mitt hus från ovan! Här ska inte väljas bort nåt för lite (potentiellt) illamående ;)

Anna Johansson sa...

Tack Emma! Det kommer nog fler inlägg med sådana här tips. Jag älskar dom, på ett dubbelt gillande/skeptiskt sätt :-). Alltid säger det ju något!

Jag säger: Go flygning!

Själv ska jag jobba med mina mentala modeller vad gäller inköp.