måndag, augusti 4

Regn



Bild från http://hem.passagen.se/kamariann/regn.htm

Vaknade idag tidigt av smattret mot fönsterbrädan. Inte ville jag gå till jobbet. Nä, regniga dagar borde vigas åt pyssel. Jag vill måla mina pallar rena och vita, dekorera porslin med roliga citat eller bara rensa min garderob. Kalle , som ju är klok, motade Olle i grind; min kvarvarande semesterdag borde inte ad hoc vigas åt en regnig dag. När passar det bättre frågade jag mig? Jag gick sakta bort mot den kantiga tegelbyggnaden på Kungsgatan funderades kring livet som volangkjolsprydd hemmafru, vackra paraplyer och blommiga gummistövlar.

Vad gör du när det regnar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mina ögonfransar, liksom mina mungipor, böjs obönhörligen neråt av regn. Svaret måste därför bli att jag småsurar. Dock inte idag, då jag efter en lång arbetsdag provade glammiga solglasögon och övergreppsfikade med Kalle (alla fikor utgör övergrepp mot honom, men jag hade iaf trevligt... ;) Kram E

Ps. På tal om vackra paraplyer hittade jag ett fantastiskt fån Madam Stoltz i Göteborg i en affär med ett så fånigt nams som stajl med fonetikklamrar omkring.

Emma sa...

Jag införskaffade ett hjärnsprängande dyrt regnställ sen jag tvingats stå utomhus den där överregniga dagen förra året för att lära barn åka vattenskidor.

Innan dess hade jag romantiska drömmar om söta gummistövlar och fina paraplyn. Men det blev ju aldrig så där fint som jag tänkt mig... det blev ju bara kallt!

Nu gillar jag regn... mest för att jag är torr och varm i mitt regnställ. Imorse var jag ute innan de flesta för att rasta Saphira... hon kröp ihop i min famn och ville in illa kvickt igen. Hon har surat inomhus hela dagen!

Anonym sa...

Ja regnat har det gjort med besked idag och gör så fortfarande. Allra helst tillbringar jag nog en mörk regnig dag eller kväll uppkrupen i favorithörnet i soffan, det som man har så bra utsikt över gatan från, med en stooor kopp the (Tazo Passion såklart) och bara är. Tända ljus och bara vara och tänka. Man tänker väldigt bra till smattrande regn. Så länge man kan sitta torr och säker inne vill säga. Tyvärr är verkligheten oftast mer av typen "sitta på kontoret med lysrörsljus och skrän runt omkring", men drömma går ju. :)

Sandra sa...

Om det bara vore lite varmare ute än 17 grader så skulle jag ta med mig Adele ner till sjön och bada. Det är härligt att bada när det regnar!
Efteråt skulle jag nog följa föregående skrivares exempel och kura i soffan med ett gott te...